21 February 2018

 

 

Åldersgräns förare:
Giltigt B-körkort.

Åldersgräns kartläsare
9 år om målsman sitter vid ratten, annars från det år du fyller 13.

Licenskrav:
Ja, och i den ingår en försäkring.

SM-status:
Ja.

Bilorientering en utmaning i samspel.

I bilorientering har kartläsarens skicklighet en stor betydelse, men samspelet mellan förare och kartläsare är samtidigt ett måste. Visserligen har även farten betydelse, men att köra fort och fel ger inga stora segrar. Sporten bjuder på många variationer, ena stunden letar du kontroller längs glest trafikerade landsvägar och på nästa flyger du fram på ett övergivet industriområde.

 

Kartorna har som namnet antyder stor betydelse för bilorientering. Som nybörjare möts du vanligtvis av Gröna kartan i skala 1:50000 och egenproducerade skisser i olika skalor. Du kan räkna med att det mesta som är av betydelse för orienteringen ser likadant ut på kartorna som i verkligheten. När du har kommit en bit på väg kan du råka ut för alla tänkbara kartor och flera olika kartor på samma etapp. Då kan svårigheten vara att räkna ut vilken av verklighetens många vägar som är den kartlagda och ska köras.

 

Som nybörjare kan du välja den bana som passar både dina erfarenheter och din bil bra. Nybörjare kan du vara så länge du vill och en särskild tävlingsbil behöver du inte tänka på förrän du vill åka de rikstäckande serierna och SM.
Av tradition har bilorientering i regel körts i mörker, men tävlingar i dagsljus har blivit allt vanligare. Tjusningen och spänningen med att hitta rätt längs en i förväg okänd bana är densamma.

 

© SMK Örkelljuna 2018 Sidan gjord av PC-Verkstan i Skåne webmaster(a)smk-orkelljunga.se